Verenigd Links geeft het meeste geld aan sociale mediabedrijven

Auteur

Eva Hofman, Joris Veerbeek, Coen van de Ven en Fabio Votta

Publicatiedatum

15 november 2023

Verkiezingsbord in Rotterdam. 14 november. Foto: Peter Hilz / Hollandse Hoogte / ANP

GroenLinks-PvdA trekt vlak voor de verkiezingen een eindsprintje. Begin deze maand had die partij al een aanzienlijk bedrag van bijna twee ton uitgegeven aan Meta en Google om online zichtbaar te zijn voor kiezers, en met nog een week te gaan is dat bedrag de 323.000 euro gepasseerd.

Daarmee doet GroenLinks-PvdA significant meer dan welke partij dan ook. Alleen D66 tastte ook diep in de buidel en besteedde 153.000 euro. Geen van de andere partijen heeft op dit moment in de campagne meer dan honderdduizend euro uitgegeven aan online advertenties.

Verenigd Links trekt de portemonnee juist nu er een kentering gaande is binnen het campagneteam. Twee maanden lang is er ingezet op het presenteren van lijsttrekker Frans Timmermans als een ‘safe pair of hands’, iemand die heel behoedzaam aan Nederland moest worden voorgesteld als een gedroomde premierskandidaat. Nu hij achteropraakt in peilingen worden alle zeilen bijgezet en is ook de campagneboodschap bijgesteld.

In bushokjes hangen nu posters waarop ‘visie en daadkracht’ staat en ook online moet meer idealisme doorklinken. In een gesponsorde post op Facebook deelt het account van Timmermans nu: ‘Het is tijd voor een andere koers, waarmee we samen Nederland écht eerlijker maken.’ Op die boodschap is tussen de tweeënhalf- en drieduizend euro ingezet.

De partij die druk bezig was om de overeenkomsten met Pieter Omtzigts NSC te benadrukken wil nu het verschil benadrukken en communiceren dat de linkse samenwerking een alternatief voor rechts is.

Potentiële kiezers worden bereikt door te targeten op zeer specifieke interesses. Mensen die aan de klimsport boulderen doen, houden van festivals zoals Lowlands of Down the Rabbit Hole, ethisch willen bankieren (‘ethical banking’), luisteren naar NPO 3, vegetarisch eten, houden van het kledingmerk Patagonia en het blad Happinez lezen hebben een grotere kans om geconfronteerd te worden met advertenties van Groenlinks-PvdA.