NSC doet online niets

Auteur

Eva Hofman, Joris Veerbeek, Coen van de Ven en Fabio Votta

Publicatiedatum

17 november 2023

NSC-lijsttrekker Pieter Omtzigt tijdens de uitzending van het NOS Radio 1 Journaal. Foto: Phil Nijhuis / ANP

Het is deze campagne vaak genoeg opgemerkt: alles draait om Pieter Omtzigt, voor aandacht hoeft hij niets te doen. Online klopt dat in ieder geval. Nieuw Sociaal Contract is de enige partij die geen euro uitgeeft aan het targeten van kiezers op sociale media.

Zelfs de armlastige PVV besteedde bijna 1600 euro. BIJ1 gaf iets minder dan 1500 euro uit en 50Plus besteedde meer dan 4000 euro en maakte daarbij de merkwaardige keuze om kiezers te targeten die houden van de hardcoremuzikant Angerfist.

‘Wij doen inderdaad niet aan (online) marketing’, zegt een woordvoerder van NSC. De partij accepteert giften van maximaal 850 euro en heeft om die reden minder geld te besteden dan concurrenten. ‘Ons totale campagnebudget voor betaalde marketing is nul euro. Dat is ook de reden waarom we niet terug te zien zijn in bushokjes, nieuwsbladen in advertenties en ook niet op de niet op socials.’