Meta laat SGP veertig keer meer betalen dan de VVD

Auteur

Eva Hofman, Joris Veerbeek, Coen van de Ven en Fabio Votta

Publicatiedatum

14 november 2023

Laurens Dassen (VOLT), Sophie Hermans (VVD) en Chris Stoffer (SGP) tijdens de presentatie van de StemWijzer voor de aankomende Tweede Kamerverkiezingen. Foto: Ramon van Flymen / ANP

Meta discrimineert enorm in de prijs die het rekent voor politieke advertenties, volgens eigen cijfers. Dat onderzocht UvA-wetenschapper Fabio Votta. Het platform maakt onderscheid in accounts van politieke partijen: zo rekent het voor een advertentie van de SGP veertig keer zoveel als van de VVD.

De VVD betaalt per duizend bereikte gebruikers meestal maar vijftig cent, terwijl de SGP voor hetzelfde aantal ruim negentien euro moet betalen. GroenLinks-PvdA betaalt 90 cent.

De reden voor deze grote verschillen is onduidelijk. Zelfs als het ene campagnefilmpje willekeurig wordt gematst ten opzichte van het andere, levert dat een ongelijk speelveld op.

Politieke partijen zetten in campagnetijd veel geld in om hun online advertenties een slinger te geven. Over het algemeen geldt: hoe meer geld je op een advertentie inzet, hoe meer mensen ermee worden bereikt. Dat komt boven op andere factoren: het moment waarop een bericht wordt geplaatst, hoe goed het op zichzelf aanslaat en aan wie het is gericht.

Uit voorgaand onderzoek door Votta, betrokken bij dit dashboard, en zijn collega’s, blijkt dat het verschil er ook is wanneer accounts van politieke partijen precies op hetzelfde moment hetzelfde filmpje aan dezelfde mensen willen laten zien, wat suggereert dat er wordt gediscrimineerd op basis van accounts en wellicht politieke kleur.

Hoewel Meta de cijfers zelf deelt, is het platform verder niet transparant over de manier waarop prijzen worden berekend. De gegevens zijn bovendien warrig. Dat is problematisch, omdat het voortrekken van de ene politieke boodschap boven de andere van enorme invloed kan zijn op de verkiezingen. Het platform is niet bereikbaar voor commentaar.