D66 spendeert in een klap tienduizenden euro’s aan campagne door ‘menselijke fout’
De ruim 41.000 euro die D66 aan advertenties op Facebook en Instagram uitgaf op zaterdag 2 november was een menselijke fout, bevestigt een campagnemedewerker van D66. ‘Die 40.000 euro op één dag was niet de bedoeling. We hadden het plan om het beter te spreiden over meerdere dagen.’
Dit bedrag is bijna de helft van de 113.000 euro die de partij uitgaf aan online advertenties tussen 17 oktober en 15 november. Het gaat om twintig advertenties met enige overlap die een looptijd hadden van tussen de drie en veertien dagen. Veruit het meeste geld ging naar de spreiding van de eigen kieswijzer van D66, waarin je de sociaalliberalen kunt vergelijken met andere partijen. Volgens Meta heeft deze advertentie tussen de 30.000 en 35.000 euro gekost. D66 gebruikt voor de verspreiding hiervan een extern bureau.
De D66’er legt uit dat er tijdens de campagne meer piekmomenten zijn maar dat deze uitgaven absoluut niet op één dag moest. ‘Normaal hebben we een don’t talk strategy tijdens de campagne, maar dit gaat om openbare data. Het klopt dat wij het plan hadden om meer op onze eigen kieswijzer te zitten zodat deze langer online te zien zou zijn.’
De campagnemedewerker kan niet zeggen waarom vrouwen meer zijn getarget dan mannen, volgens hem is D66 daar niet mee bezig. Over de uitgaven van de komende twee dagen wil hij geen uitspraken doen. Wel zijn de sociaalliberalen nog donateurs aan het werven om de campagnekas extra te spekken in de eindsprint naar de verkiezingen.