ChristenUnie mikt op ‘dominees’ en ‘bijbelstudies’

Auteur

Eva Hofman, Joris Veerbeek, Coen van de Ven en Fabio Votta

Publicatiedatum

13 november 2023

De ChristenUnie richt online haar pijlen op profielen van christelijke kiezers en zoekt daarbij de randen op van Europese privacyregels. De partij betaalde het moederbedrijf van Facebook en Instagram al zevenduizend euro om te zorgen dat campagnemateriaal terechtkomt bij onder meer studenten van christelijke hogescholen, mensen die geïnteresseerd zijn in woorden als ‘pastor’ en ‘biblical theory’.

De informatie die Facebook heeft over de interesses van gebruikers wordt ingezet om gericht reclames te laten zien. Zo kan het platform in het geval van de ChristenUnie campagnefilmpjes laten zien aan mensen die geïnteresseerd zijn in musea en cultuurhistorie.

Dat wordt problematisch wanneer reclame wordt vertoond op basis van persoonlijke gegevens die door de Europese Commissie zijn aangemerkt als ‘te gevoelig’ en ‘onthullend’ over iemands religieuze, politieke of levensbeschouwelijke overtuigingen. Expliciet daarop targeten mag niet, maar dat omzeilt de Christenunie door deze interessecategorieën aan te vinken.

De ChristenUnie doet dat impliciet wel door deze interessecategorieën aan te vinken. Eerder deze maand kondigden de Europese privacy-waakhonden aan dat tech-bedrijven deze optie niet mogen aanbieden. Zij zouden daar deze week al mee gestopt moeten zijn. Maar voorlopig trekken die bedrijven en adverterende politieke partijen zich daar nog niets van aan. Begin vorig jaar nam het Europees Parlement regels aan om online microtargeting aan banden te leggen. Die regels zijn ook onderschreven door Nederlandse partijen, maar worden nu door diezelfde partijen met voeten getreden.