CDA sluit online Groningers uit
Het CDA sluit in haar onlinecampagne kiezers uit in Oost-Groningen, waarvan een groot deel op de aardgasbel woont. Dat blijkt uit advertentiegegevens van Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. De partij heeft sinds 3 oktober ruim 26.000 euro uitgegeven aan online advertenties op deze sociale media, waarbij die gebieden in 95 procent van de gevallen werden uitgesloten.
Daarnaast kiest de partij ervoor om kiezers in grote steden als Amsterdam, Den Haag en Utrecht hun advertenties niet te tonen. In de thuisstad van lijsttrekker Henri Bontenbal, Rotterdam, gebeurt dat wel. Naast het grote gebied van Oost-Groningen wordt campagnemateriaal ook verborgen voor mensen op Vlieland, Schiermonnikoog en grote delen van Zeeland. Zelfs advertenties die gaan over het Groningse Kamerlid Anne Kuik worden in delen van Groningen expliciet niet vertoond.
Het CDA wil in campagnetijd niet ingaan op vragen over deze strategie.
Hoewel elke partij doet aan micro-targeting, online op zoek gaan naar een specifieke doelgroep, is het actief uitsluiten van kiezers een zeldzame keuze. Hoewel andere partijen zich ook op locaties richten, doen ze dat alleen in positieve zin. Zo richten D66 en Volt zich op jonge mensen en hogeropgeleiden. Volt zet daarnaast in op bewoners van studentensteden en grensgebieden, waar de kans op een pro-Europa-sentiment groot is.
Vorige week besloot de Europese organisatie van privacywaakhonden dat Meta niet langer gepersonaliseerde advertenties mag tonen. En dat het daar binnen twee weken, midden in campagnetijd, mee moet stoppen.